Cara Booking Tiket Murah ke Eropa

Abu Dhabi Airport & Etihad

Etihad - The Mummy on Board


2015 lalu Qatar Airline menjadi maskapai penerbangan favorit versi survey penumpang oleh skytrax.
Etihad juga masuk di posisi ke 6, di atas Garuda dan Qantas. Setelah sebelumnya sudah mencoba Qatar untuk perjalanan ke Jerman, tahun 2015 ini saya mencoba menggunakan Etihad untuk perhjalanan ke Amsterdam dari Kuala Lumpur, berhubung mendapat harga yang luar biasa murah untuk penerbangan off season.

Last year on 2015, Qatar Airline were nominated as the world leading airline from survey done by Skytrax. Etihad were also on the sixth best airline, ahead of Garuda and Qantas.
After experiencing the superb service in Qatar Airline in 2014, for a trip from Jakarta to Germany, the next year I hop aboard Etihad for a trip to Amsterdam from Kuala Lumpur.




Aboard Etihad

Etihad Airline


Tiket saya untuk perjalanan ke Eropa kali ini saya dapat dengan harga cukup murah, sekitar 6 jt rupiah untuk tiket pulang pergi dari Kuala Lumpur ke Amsterdam dan pulangnya dari Roma ke Jakarta.

The ticket I purchase for the trip were quite affordable, from usually it costs at least Rp 12 million or about $900, I got them for just $450, considerably lower than what I ever imagined before.

Cheap Flight To Europe?


Info tentang tiket murah ini saya dapat dari grup Liburan Murah di Facebook. Untuk bisa mendapat harga terbaik, kita perlu booking rute spesifik dari Kuala Lumpur ke Amsterdam dan pulangnya Milan ke Jakarta, serta menghindari bulan-bulan high season.
Bookingnya dilakukan dari Maret 2015 sedangkan waktu keberangkatan yang saya pilih Oktober 2015.

I got a hint of cheap flight to Europe from an FB group, liburan murah. To get the best price, you need to book a specific route, starting from Kuala Lumpur to Amsterdam and return flight are from Milan to Jakarta, avoiding high season months.
Booking were made on March 2015 while the flight were on October 2015




Etihad Airline Cabin
Setelah beberapa lama saya mencoba-coba mencari tiket murah via Google Flight untuk penerbangan ke Eropa, saya simpulkan berangkat dari KLIA / Kuala Lumpur airport adalah pilihan terbaik untuk ke Eropa, berhubung harganya paling murah (biasanya beda $100 dengan Singapura dan $300 versus Surabaya).
Sedangkan untuk kepulangannya bebas bisa memilih Kuala Lumpur / Jakarta, bedanya saat saya cek tahun lalu dan hari penulisan artikel ini tidak banyak, hanya sekitar $50, jadi lebih worth it langsung ke Jakarta dibandingkan via Kuala Lumpur lagi.


After browsing the Google Flight for the trip, I conclude that going from Kuala Lumpur is easily the best option for travelling to Europe. Since the other options were considerably more expensive, where Singapore is $100 more expensive while Surabaya is $300.
For the trip back, you're more likely to find cheap flights going to Jakarta / Surabaya. But that particular March, the trip to Jakarta were much cheaper so I choose that option.



Google Flight (2nd March - 9th March)

Contoh pencarian penerbangan di atas, keberangkatan dari Kuala Lumpur ke Amsterdam dan pulangnya via Paris ke Jakarta.
Kalau kota keberangkatan diganti dari Surabaya, biayanya bengkak ke $950. Padahal tiket air asia dari Surabaya ke Kuala Lumpur hanya $35, jadi lebih baik memilih penerbangan dari Kuala Lumpur untuk keberangkatan.


For the flight example above, the departure from Kuala Lumpur to Amsterdam and return trip from Paris to Jakarta.
If you opt for departure from Surabaya, the price ballooned to $950, while air asia ticket from Surabaya to KL costs just $35, so it's much better to stick with KL for departure airport.

Why Amsterdam?



Train Station in Schipol
Untuk saya lebih baik memilih kota kedatangan di Belanda karena konsulatnya memberi banyak kemudahan, dan ada perwakilannya di Surabaya. Selain itu harga tiket dari KL menuju Amsterdam sama murahnya dengan ke Italia.
Untuk kepulangannya ke Indonesia / KL, entah kenapa biasanya lebih murah melalui Italia.
Kalau tertarik dengan detail pengalaman mengurus visa Schengen bisa dibaca di sini : Cara mengurus visa Belanda

For me Amsterdam / Holland is a must for my entry to Europe, for two reasons. One, the flight here are quite cheap, on par with a ticket to Italy for the departure. I'm not sure why, but the ticket cost to KL / Indonesia from Amsterdam is higher compared to Italy.
Second, the dutch consulate is available in Surabaya city and they provide an exceptional service for Visa application.
If you're interested about how to submit a Schengen visa application in Surabaya, please read : Cara mengurus visa Belanda





Jadi untuk rutenya fix dari Kuala Lumpur ke Amsterdam sedangkan untuk rute pulang bebas mencari rute yang diinginkan.
Dua negara yang cukup populer adalah Italia dan Perancis. Biasanya Italia juga lebih murah walaupun memang kalah nyaman.

Harga yang ditampilkan di google flights ini tentunya berubah seiring waktu.
Untuk saat penulisan artikel ini, saya melihat harga penerbangan pulang ke Surabaya cukup murah dengan direct flight booking via Etihad (detail penerbangannya menggunakan Alitalia dan KLM, tapi proses booking hanya cukup via Etihad.com)
Kalau diganti tujuan pulangnya dari Surabaya ke Kuala Lumpur, penghematannya hanya $40, sedangkan tiket air asia sekitar $35, jadi tidak sepadan dengan repotnya.


So in conclusion it's best for departure from Kuala Lumpur, while you need to do a homework choosing the best inbound travel option from Europe to Indonesia / KL.
Two popular airports are from Italy and France. Usually Italy is cheaper even though it's less comfortable.

Keep note that prices in Google flights results varies from time to time.
On the day writing this article, a flight from Milan to Surabaya seems to be the best option, since it's quite affordable.
Changing Surabaya to KL only yield a saving of $40, while separate air asia ticket from KL Surabaya costs $35, so it ain't worth the trouble.




Etihad Flight Amenities
Tiap penerbangan panjang kita mendapat kelengkapan untuk memudahkan tidur, berupa :
  • sumbat telinga
  • penutup mata
  • kaos kaki
  • odol dan sikat gigi

Amenities for long haul flight in Etihad include the usual stuffs, which are : 
  • Ear plug
  • Eye cover / sleep mask
  • Socks
  • Toothbrush and toothpaste

Etihad Flight Amenities


Etihad Leg Room
Penerbangan menggunakan Etihad kita rasa amat nyaman, dengan pelayanan yang baik pula. Kalau dibandingkan dengan Qatar, ruang kakinya lebih besar sedikit di Qatar, tapi secara keseluruhan cukup berimbang tingkat kepuasan menggunakan layanan keduanya.

Flight on board Etihad were very nice, with great service too. In comparison to Qatar, Etihad had a narrower leg room, but overall flight experience is just as nice.



Menu Makanan Etihad



Etihad's Gin & Tonic
Salah satu minuman favorit saya di dalam maskapai adalah Gin & Tonic. Biasanya saya selalu pesan minuman ini di full fledge carrier, dengan pengecualian Singapore Airline yang memiliki Singapore Sling, yang bahan utamanya juga Gin.

My all time favorite drink during flight is Gin & Tonic. I usually ask for this cocktail on a full fledge carrier, with exception of Singapore Airline which has the popular Singapore Sling, also a Gin based cocktail.


Etihad Snack

Etihad Snack

Abu Dhabi Airport


Abu Dhabi Airport Waiting Lounge
Airport Abu Dhabi cukup nyaman, tidak berbeda jauh dibandingkan Doha (Qatar Airways) yang juga nyaman dan bisa jadi tujuan alternatif belanja yang ok. Walau saya dengan Dubai masih lebih menarik dari segi kelengkapan dan harga.

Abu Dhabi airport is quite nice, it's on par with Doha which is Qatar Airways base, and both have good shopping options. Though I often heard that Dubai has better price and  selections.


Abu Dhabi Airport - Great selections of complimentary Magazines

Abu Dhabi Airport - Duty Free Shops

Abu Dhabi Airport 
Kalau waktu transit di airport ini cukup lama, bisa pertimbangkan menggunakan fasilitas shower yang tersedia di airport. Ada juga pilihan berbayar untuk yang kurang nyaman menggunakan fasilitas umum.
Saya tidak sempat mencobanya karena saat keberangkatan belum tahu adanya fasilitas tersebut, dan saat pulang waktu layovernya kurang lama.

If you're spending quite a long layover, consider using the free shower in their airport.
There's also another paid option if you're not into public shower facility.
I didn't get to try them since I only found out during my trip going home, and the layover was quite short at the time.



Abu Dhabi 

Etihad - Overnight Flight

Etihad - Breakfast

Etihad - French Crepe for Breakfast
Saya biasanya tidak terlalu senang makan pagi, berhubung kebiasaan sehari-hari memang melewatkannya supaya tidak gampang gemuk :D
Walaupun demikian, saya cukup senang dengan opsi breakfast di Etihad, karena adanya pilihan makanan manis / hidangan penutup selain menu makanan pagi biasa.

I usually don't have big appetite on breakfast, since my daily habit consists of skipping breakfasts.
Despite that, one of the highlights from having breakfast in Etihad flights for me was the option of having a sweet dish instead of the regular savory breakfast. 



Flight From Abu Dhabi to Amsterdam


Etihad - Departure

Etihad - Crackers with Coke & Whiskey

Cabin

Etihad Airline Cabin
Walau mungkin bukan faktor yang mempengaruhi kepuasan penumpang secara signifikan , desain Cabin di Etihad sedikit membosankan, di bawah ini ada foto dari 3 airline lainnya, dari yang paling saya sukai Qatar, disusul Singapure Airline dan terakhir yang sama membosankannya dengan Etihad, Cathay.

While it might not be that important for customer experience, I found that Etihad Cabin feels a bit dull. Below is cabin photos of other airlines. From my current favorite, Qatar Airline, followed by SQ, and lastly the least appealing, Cathay.



Qatar

Singapore Airline Cabin

Cathay Cabin
For other airline flight experience, please visit this link : Airline Review


Etihad - Lunch of Curry Fish

Etihad - Coffee and Milk
Saya cukup senang saat melihat Etihad menggunakan opsi susu asli untuk campuran kopi dan bukannya creamer nabati yang rasanya cukup aneh untuk saya.

Etihad gets credit for using a regular milk instead of those non dairy creamer. Though I'd like non skim option, but this is still tastes way better than the strange creamer I usually get on in flight coffee.



Etihad -  Appetizer

Etihad - Lunch

Etihad

Etihad - Flight Crew

Etihad - In flight entertainment

Etihad

Etihad - Enjoying Cocktail 


Comments

  1. itu 6 juta PP apa 6 juta sekali jalan boss?

    ReplyDelete
    Replies
    1. untuk PP itu, KL ke Amsterdam, pulangnya Roma ke Jakarta

      Delete

Post a Comment